ToinenJolandaafrika.reismee.nl

Pretoria-Johannesburg

Zaterdag 12 nov. onze laatste dag doorgekomen met een excursie naar Soweto en Johannesburg.

Werden opgehaald door een italiaanse (!!)) gids die redelijk en verstaanbaar Engels sprak dus al met al prima. Via het Voortrekkersmonument in Pretoria naar Johannesburg gereden waar we eerst langs sloppenwijk Alexandra zijn gereden. Vervolgens zagen we de voorsteden van Johannesburg die volledig "blank" zijn en daarna het centrum van Johannesburg dat volledig "zwart" is en waar geen enkele blanke komst. Het lijkt bijna op een slpppenwijk met veel vuilnis en vervallen panden.

Hierna naar Soweto waar we het Hector Pieterson museum cq memorial

( studentenopstand 16 juni 1976 ) en het Nelson Mandela Huis hebben bezocht, allebei zeer indrukwekkend.

Soweto bestaat tegen onze verwachting in maar voor een klein deel uit een sloppenwijk.

Van hieruit rechtstreeks naar het vliegveld gereden voor onze terugreis hopende op tijd te vertrekken want er wordt weer noodweer verwacht net zoals gisteravond en 3 dagen geleden.